Posted by Maureen Zwart on 25-jun-2021 8:42:07

In tijden zoals deze wordt het steeds lastiger om aan personeel te komen, zeker wanneer je een specifieke doelgroep hebt die je aan wilt spreken. Bij studentenuitzendbureaus vind je continu een nieuwe aanwas aan studenten die open staan voor een nieuwe baan of project waar ze hun tijd en energie in kwijt kunnen. Het werven van nieuw personeel is niet altijd even makkelijk. Wat zijn stappen die je kunt zetten om de mogelijkheid om aan nieuw personeel te komen te vergroten?

1. Het inzetten van social media tijdens het wervingsproces. Social media is niet meer weg te denken uit het huidige online beeld. Daardoor kan het inzetten van social media kanalen een slimme zet zijn voor het werven van nieuw personeel. Pak dit strategisch op, zodat het bij de juiste doelgroep terecht komt. Onze tips:

  • Leer je doelgroep kennen. Het is belangrijk om te weten wie tot je doelgroep behoren, maar daarnaast is het ook van toegevoegde waarde je te verdiepen in de interesses en doelen van je doelgroep. Wat kenmerkt jouw doelgroep? Wat doen ze in hun vrije tijd? Wat is voor hen belangrijk in hun carrière? Door deze vragen te beantwoorden, kun je dat wat je deelt op social media laten aansluiten bij de wensen van je doelgroep.
  • Kies het juiste social media platform. Niet elk platform is geschikt voor wat je wilt uitstralen en wie je wilt bereiken. Zoek uit van welk platform jouw doelgroep het meest gebruikt en deel hier je content!
  • Maak gebruik van beeld ter ondersteuning. Een opvallende infographic, een goede bedrijfsfoto of een korte video. Het gebruik van beeld trekt namelijk veel de aandacht en zorgt daarmee dat de geïnteresseerde stopt met scrollen, maar de tijd neemt om jouw advertentie te bekijken.  
  • Werk campagnematig! Aan de hand van een content kalender kun je overzichtelijk te werk gaan met het plannen van jouw content. Zo weet je wanneer je wat wilt posten. Tip: Laat je personeel de vacature delen. Zo zorg je dat het ook in hun netwerk terecht komt. 
  • Blijf voortdurend zichtbaar. Post dus regelmatig wat op social media. Niet alleen als je een vacature beschikbaar hebt, maar volg ook actualiteiten en deel informatie die interessant is voor jouw doelgroep. Wanneer je het karakter van het bedrijf doorlopend laat zien, geeft dat meteen een vertrouwelijke uitstraling. 
  • Keep in mind: voor niks gaat de zon op. Je zult budget en tijd moeten vrijmaken om gericht jouw doelgroep te kunnen bereiken!

2. Kom in contact met studenten die nog met hun studie bezig zijn. Veel studenten zijn continu bezig met oriëntatie op het gebied van carrière. Naamsbekendheid bij universiteiten en scholen brengt jouw bedrijf al vroeg in het proces op de kaart. Studenten leren over jouw bedrijf en weten je op deze manier snel te vinden. Vaak worden evenementen georganiseerd waar je als bedrijf aan kan deelnemen, maar ook zelf kun je het initiatief nemen door actief contact te zoeken met universiteiten, scholen én de studenten zelf.

3. Vind de juiste expertise voor jouw bedrijf! Vind je het lastig om de juiste expertise in huis te halen? Het benaderen van scholen in de betreffende branche kan erg helpen! Veel studies hebben een studievereniging die benaderd kan worden voor het bereiken van de studenten. In contact komen met studenten via deze studieverenigingen zorgt voor een betrouwbare band. Tip: op Google zijn de contactgegevens van alle studieverenigingen gemakkelijk te vinden!

expertise

4. Het opzetten van een flexibele poule. Je wilt graag snel kunnen schakelen wanneer je op een korte termijn personeel nodig hebt. Dit kan in drukke periodes zijn of juist in rustige vakantieperiodes. Maar hoe kom je zo snel aan vervangend of aanvullend personeel? Dit kan door het opzetten van een poule! Het doel van een poule is dat je een database opbouwt met werknemers die graag willen werken of willen meedoen aan een eenmalig project. Doordat ze op de lijst staan, kan je deze studenten snel en makkelijk benaderen. Daarmee bespaar je niet alleen tijd, maar ook geld. Kandidaten worden zorgvuldig geselecteerd waardoor je snel een geschikte kandidaat kan inzetten in de drukke periodes.

5. Personeel nodig op de korte termijn. Wil je dat er vanmiddag of binnen één week al iemand aan de slag kan gaan? Plaats je vacature bij een studentenuitzendbureau bij jou in de buurt! Ieder jaar zijn er nieuwe studenten beschikbaar die op zoek zijn naar een baan of project waar ze aan mee kunnen werken. Geef een zo goed mogelijke omschrijving van jouw vacature en zij vinden voor jou snel een geschikte kandidaat. Laat de studenten maar komen!

6. Stel een duidelijke en aantrekkelijke vacature op. Weet je niet zeker naar welke functie je op zoek bent of bij welke werkzaamheden ondersteuning nodig is? Ga in overleg met je personeel en bekijk welke functies of taken vervuld moeten worden. Een brainstormsessie kan een middel zijn om samen alle benodigde taken vast te stellen. Ook accountmanagers bij uitzendbureaus kunnen een ondersteuning zijn in het vaststellen van de taakomschrijving en bijvoorbeeld het uurloon. Heb je een complete en aantrekkelijke vacature? Dan kan de zoektocht gaan beginnen!

Kortom, veel stappen kunnen ervoor zorgen dat je gemakkelijker en sneller aan je personeel komt. Zelf aan de slag gaan met het werven van personeel kan echter veel tijd van je vragen. Wil je liever dat iemand anders dit op zich neemt? Kom in contact met Stud, een uitzendbureau in Delft voor én door studenten en plaats jouw vacature op de vacaturepagina!

Ieder jaar schrijven ruim 2000 studenten die op zoek zijn naar een baan zich in bij Stud. De vacaturepagina wordt regelmatig ge-update met de nieuwste vacatures en Stud maakt ook gebruik van Instagram, LinkedIn en WhatsApp voor het delen van haar vacatures. Geef een korte omschrijving van jouw vacature op deze pagina en Stud neemt zo snel mogelijk contact op!

Plaats een vacature!